Tendry na výběr dopravců 2: Neplaťte řidičům!

2. 01. 2014 12:30:00
„Dopravce vyhrál tendr naprostým podstřelením ceny. A následně se pak dožadoval doplacení tzv. vícenákladů. Objednatel to odmítl, a tak dopravce snížil mzdy řidičům. Hodně jich uteklo pracovat jinam a museli být nahrazeni novými, převážně ze zemí bývalého Sovětského svazu. Kvalita služeb poklesla, řidiči se s cestujícími například vůbec nedomluví“.

V úvodu jsem si dovolil parafrázovat příspěvek, ktery se objevil v diskusi pod mým článkem „Tendry na výběr dopravců 1: Úřad zasahuje!“. Pisatel příspěvku trefně vystihuje jedno z rizik trvale neudržitelné nízké nabídkové ceny.

Od prosince roku 2009, kdy vstoupil v platnost zákon č.194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, jsou povinni objednatelé veřejné dopravy dodavatele těchto služeb soutěžit formou tzv. nabídkových řízení (tendrů).

V linkové autobusové dopravě se soutěží zpravidla o smlouvu na 8, resp. 10 let, přičemž hlavním kritériem výhodnosti nabídky je obvykle nabídková cena v prvním roce plnění smlouvy.

Extrémně nízká nabídková cena nekryje celkové náklady, a dopravce jí buď vnitřně dotuje, nebo se jí bude později snažit pod různými záminkami zvýšit, např. při jakékoliv, byť i bezvýznamné změně jízdního řádu.

Pokud se mu zvýšení ceny nepovede, tak v extrémním případě přeruší, nebo ukončí plnění smlouvy z důvodu neudržitelné ekonomické nevýhodnosti, přestane dodržovat nabídnuté vybavení, kapacitu, typ či stáří vozidel, nebo bude zanedbávat údržbu na úkor bezpečnosti.

Vždy se však bude nejprve snažit snížit mzdy řidičům, protože to je jediný náklad, u kterého neplatí tzv. tržní cena. U ostatních výdajů, jako jsou náklady na pořízení vozidel, naftu či plyn, oleje, aditiva, pneumatiky a jiné nutné provozní výdaje, příliš velký prostor pro jednání obvykle nebývá.

Mzda řidiče a s ní spojené další náklady - sociální a zdravotní pojištění, ošacení, školení a povinné zdravotní prohlídky – totiž tvoří významnou, přibližně třetinovou složku ceny, za kterou dopravce jezdí.

Řidič autobusu má odpovědnost za cestující i svěřené vozidlo, dlouhodobě rostou nároky na jeho technické schopnosti a zákaznicky vstřícné chování. Je dlouhodobě vystaven stresu z rostoucího agresívního chování jiných účastníků silničního provozu a často i cestujících.

Mzda řidiče autobusu linkové dopravy je dlouhodobě pod úrovní průměrné mzdy v České republice. Avšak s ohledem na celkové množství hodin strávených v práci způsobené proškrtanými jízdními řády a tedy vyšším podílem pracovní pohotovosti je jeho mzda i pod úrovní mzdy uklízečky v krematoriu.

Je s podivem, že si žádný z objednatelů, ač je dnes politické vedení krajů takřka výhradně levicové, netroufne (nebo to neumí?) přezkoumat nabídnutou cenu (zákon ho k tomu dokonce vybízí!), aby se přesvědčil, zda je alespoň v oblasti mzdových nákladů reálná a udržitelná.

Pak buď nabídku bez dalšího zkoumání ze soutěže vyřadí (k tomu účelu pak hledá a obvykle najde nějaký ten formální nedostatek), nebo ji přijme s pocitem uspokojení, že se mu konečně podařilo dopravce pořádně zmáčknout.

U některých takových zakázek se nezodpovědnost a nekvalifikovanost objednatele projeví dříve, u některých později. Vždy na ní ale dopatí nejprve řidiči autobusů a hned po nich i cestující.

Ve veřejných zakázkách je každý uchazeč povinen předložit rozsáhlou dokumentaci potvrzující jeho bezúhonnost, odborné, finanční a technické kvalifikační předpoklady. Kdybych byl všemocným vladařem, zavedl bych tuto povinnost i u zadavatelů.

Autor: Petr Moravec | čtvrtek 2.1.2014 12:30 | karma článku: 17.20 | přečteno: 1075x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 596 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.70 | Přečteno: 903 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.90 | Přečteno: 1565 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 999
Absolvent stavební fakulty ČVUT Praha. Pracoval jako generální ředitel Veolia Transport Česká republika a také jako náměstek pro osobní dopravu Českých drah. Jeho dosud poslední angažmá bylo ve vedení české pobočky nizozemské dopravní skupiny Abellio. Kromě toho je leteckým modelářem, amatérským fotografem a zpěvákem bluesové skupiny Plum Jam.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...