Tendry na výběr dopravců 2: Neplaťte řidičům!

2. 01. 2014 12:30:00
„Dopravce vyhrál tendr naprostým podstřelením ceny. A následně se pak dožadoval doplacení tzv. vícenákladů. Objednatel to odmítl, a tak dopravce snížil mzdy řidičům. Hodně jich uteklo pracovat jinam a museli být nahrazeni novými, převážně ze zemí bývalého Sovětského svazu. Kvalita služeb poklesla, řidiči se s cestujícími například vůbec nedomluví“.

V úvodu jsem si dovolil parafrázovat příspěvek, ktery se objevil v diskusi pod mým článkem „Tendry na výběr dopravců 1: Úřad zasahuje!“. Pisatel příspěvku trefně vystihuje jedno z rizik trvale neudržitelné nízké nabídkové ceny.

Od prosince roku 2009, kdy vstoupil v platnost zákon č.194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, jsou povinni objednatelé veřejné dopravy dodavatele těchto služeb soutěžit formou tzv. nabídkových řízení (tendrů).

V linkové autobusové dopravě se soutěží zpravidla o smlouvu na 8, resp. 10 let, přičemž hlavním kritériem výhodnosti nabídky je obvykle nabídková cena v prvním roce plnění smlouvy.

Extrémně nízká nabídková cena nekryje celkové náklady, a dopravce jí buď vnitřně dotuje, nebo se jí bude později snažit pod různými záminkami zvýšit, např. při jakékoliv, byť i bezvýznamné změně jízdního řádu.

Pokud se mu zvýšení ceny nepovede, tak v extrémním případě přeruší, nebo ukončí plnění smlouvy z důvodu neudržitelné ekonomické nevýhodnosti, přestane dodržovat nabídnuté vybavení, kapacitu, typ či stáří vozidel, nebo bude zanedbávat údržbu na úkor bezpečnosti.

Vždy se však bude nejprve snažit snížit mzdy řidičům, protože to je jediný náklad, u kterého neplatí tzv. tržní cena. U ostatních výdajů, jako jsou náklady na pořízení vozidel, naftu či plyn, oleje, aditiva, pneumatiky a jiné nutné provozní výdaje, příliš velký prostor pro jednání obvykle nebývá.

Mzda řidiče a s ní spojené další náklady - sociální a zdravotní pojištění, ošacení, školení a povinné zdravotní prohlídky – totiž tvoří významnou, přibližně třetinovou složku ceny, za kterou dopravce jezdí.

Řidič autobusu má odpovědnost za cestující i svěřené vozidlo, dlouhodobě rostou nároky na jeho technické schopnosti a zákaznicky vstřícné chování. Je dlouhodobě vystaven stresu z rostoucího agresívního chování jiných účastníků silničního provozu a často i cestujících.

Mzda řidiče autobusu linkové dopravy je dlouhodobě pod úrovní průměrné mzdy v České republice. Avšak s ohledem na celkové množství hodin strávených v práci způsobené proškrtanými jízdními řády a tedy vyšším podílem pracovní pohotovosti je jeho mzda i pod úrovní mzdy uklízečky v krematoriu.

Je s podivem, že si žádný z objednatelů, ač je dnes politické vedení krajů takřka výhradně levicové, netroufne (nebo to neumí?) přezkoumat nabídnutou cenu (zákon ho k tomu dokonce vybízí!), aby se přesvědčil, zda je alespoň v oblasti mzdových nákladů reálná a udržitelná.

Pak buď nabídku bez dalšího zkoumání ze soutěže vyřadí (k tomu účelu pak hledá a obvykle najde nějaký ten formální nedostatek), nebo ji přijme s pocitem uspokojení, že se mu konečně podařilo dopravce pořádně zmáčknout.

U některých takových zakázek se nezodpovědnost a nekvalifikovanost objednatele projeví dříve, u některých později. Vždy na ní ale dopatí nejprve řidiči autobusů a hned po nich i cestující.

Ve veřejných zakázkách je každý uchazeč povinen předložit rozsáhlou dokumentaci potvrzující jeho bezúhonnost, odborné, finanční a technické kvalifikační předpoklady. Kdybych byl všemocným vladařem, zavedl bych tuto povinnost i u zadavatelů.

Autor: Petr Moravec | čtvrtek 2.1.2014 12:30 | karma článku: 17.20 | přečteno: 1070x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Luboš Smrčka

Jak nepadnout... Nebo alespoň jak zase vstát

Minulým blogem jsem si trochu zavařil. Nejen, že mi přišlo několik mailů, ale ve škole se mne ptali i studenti: Co bychom tedy měli konkrétně dělat, aby nás příští krize nesemlela?

23.8.2019 v 8:33 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Věřitel platí dlužníkovi a jiné čuníkoviny

Nový hit finančních trhů a ekonomicky zaměřených zpravodajských agentur má název výnosová křivka. Že je to nějaký blábol, o kterém jste nikdy neslyšeli? V tom případě je právě tak akorát načase, abyste se doslechli.

23.8.2019 v 8:00 | Karma článku: 14.51 | Přečteno: 256 | Diskuse

Adam Páleníček

Prodej firmy: zn. diskrétně aneb co je M&A

„Budoval jsem firmu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, pořád jsem na ni myslel a něco řešil. Už nechci dál pokračovat, mám teď v životě jiné priority. Dá se to nějak řešit?“ Takových příběhů jsem už slyšel desítky. A řešit se dají.

22.8.2019 v 15:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 65 | Diskuse

Jenda Šilhavý

Nechte nám stravenky!

Chci stravenkami platit robotický sex! Bylo jednou jedno Tesco, malé, na periferii velkého města, a dalo se tam platit stravenkami. Všechno.

20.8.2019 v 9:09 | Karma článku: 16.95 | Přečteno: 640 | Diskuse

Luboš Smrčka

Tak ano. Teď to skutečně začíná vypadat na problém

Jak ví každý pozornější čtenář blogů na iDnes, máme mezi námi autorky a autory, kteří věští hlubokou zničující krizi již někdy od roku 2011 či 2013. Čili od konce té minulé. Dnes poprvé se přidám na stranu sýčků.

19.8.2019 v 10:16 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 1018 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 995
Absolvent stavební fakulty ČVUT Praha. Pracoval jako generální ředitel Veolia Transport Česká republika a také jako náměstek pro osobní dopravu Českých drah. Jeho dosud poslední angažmá bylo ve vedení české pobočky nizozemské dopravní skupiny Abellio. Kromě toho je leteckým modelářem, amatérským fotografem a zpěvákem bluesové skupiny Plum Jam.

Najdete na iDNES.cz